NAKSKOV JUBILÆUMSÅR 2016

Jubilæumsåret 2016 har været travlt og spændende. Nakskov Kunstforening har været med i rigtig mange sammenhænge hvor vi har kunnet slå et slag for kulturen.

LIV & VÆRK

Sammen med Nakskov Lokalarkiv, Bygningsbevaringsforeningen og de to meget kompetente forfattere arkivar Peter Heiberg og arkitekt Flemming Skude har vi udgivet en bog om arkitekt Ejnar Ørnsholt. Den er blevet et vigtigt bidrag til oplevelsen af byen med de store og små bygningers betydning for vores selvopfattelse.

KUNST PÅ KANT

Rotary har kortlagt de mange kunstværker i bybilledet med bogen ”Kunst på Kant”, hvor også den nyeste kunst, Leif Sylvesters gavlmaleri i Søhusene og John Kørners skulptur af Viktor Cornelins er med.

ESBJERG EVANGELIET

Esbjerg Evangeliet er et 140 m2 stort vægmaleri, der fortolker bibelen i billeder og tekst i et moderne sprog.
Det unikke kunstværk er udført af kunstneren Erik Hagens på væggene i C.V.U. en videregående uddannelse i Esbjerg.

Sammen med Maribo Domkirke fik vi lov at udstille en reproduktion i let formindsket udgave i de 3 sommermåneder 2016 - Jubilæumsåret, hvor Maribo købstad fyldte 600 år Nakskov 750 og Domkirken fejrede sit eget jubelår 600.

STIG WEYE

Besøg på Maribo museum d.19 november 2016, hvor maleren Stig Weye udstillede  malerier i anledning af sin 70 års fødselsdag. Det var en på alle måder farverig oplevelse, med start i museets krusifikssamling og en spadseretur i en labyrint fyldt med tankevækkende billeder.

Afslutningsvis en kop kaffe i Stigs atelier i Nysted hvor vi fik et kig ind i et arbejdende værksted og en indsigt i kunstens verden

PORTEN TIL NAKSKOV FJORD

”Porten til Nakskov fjord” med Toldboden og havnebygningen som kulturhus, er det projekt der virkelig kan betyde gode vilkår for kulturlivet på Vestlolland. Vi deltager på forskellig vis for at få lod og del i projektet.

For tredje år i træk laver vi udstillinger på første sal i Toldboden med forskelligt indhold.