PLANLAGTE AKTIVITETER

Sæt kryds i kalenderen allerede nu.
75 års jubilæum

Torsdag den 2-11-2023 kl. 19,00 – 21,30

Nakskov lokalhistoriske Arkiv

Jernbanegade 8, 4900 Nakskov

Nakskov Kunstforening har i 2023 75-års jubilæum og dette vil vi gerne markere med en hyggelig aften for medlemmerne i Nakskov Kunstforening. Hent invitationen her.

Aftenens program vil være:

• Jubilæumstale ved mange årigt medlem af Nakskov Kunstforening – Bent Lund Hansen

• Champagne smagning ved Nakskov Vin - Christian Antoft. Der smages 3 slags champagner og der er ligeledes en alkoholfri rabarber cider og en alkoholfri champagne. Hertil serveres Susannes specialiteter.

• På Arbejdernes Marketenderis vægge på Nakskov Skibsværft hang i mange år nogle helt særlige malerier. De var udført af tre ansatte, og motiverne var hentet i deres daglige arbejde på værftet. Nu får malerierne nyt liv på Nakskov lokalhistoriske Arkiv, hvor de indgår i en ny udstilling om livet på Nakskov Skibsværft. Arkivleder Heidi Pfeffer fortæller om malerierne og om arkivets projekt med at forvandle stedet til Historiens Hus Nakskov.

• Hyggeligt samvær og snak om foreningens historie samt fremtid

Tilmelding til Grete Breinhild senest 27/10 på e-mail: gretebreinhild@gmail.com. Pris for deltagelse kr. 60,00 betales ved tilmelding på MobilePay 40151681

Lokale kunstnere udstiller på Nakskov Sundhedscenter

Fredag d. 1. september kl. 15.00 - 17.00

Åben fernisering.

Nakskov Kunstforening har taget initiativ til, at vi det kommende år vil tilbyde unge lokale kunstnere at udstille i en del af Vestibulen på Nakskov Sundhedscenter. Hver kunstner vil typisk udstille deres kunst i 2-3 måneder.

Vi håber mange borgere og ansatte på Nakskov Sundhedscenter vil nyde godt af de varierende udstillinger. Nakskov Kunstforening er vært med en forfriskning til ferniseringen. Klik her for at hente invitationen.

Amalie Legér

Den første unge lokale kunstner som Nakskov Kunstforening har truffet aftale med, er Amalie Legér som udstiller fra 1-9-2023 til medio november 2023.

Amalie kan træffes ved ferniseringen og her vil Amalie kunne fortælle lidt om hendes inspirationskilder og udformning af hendes kunst og der vil også være mulighed for at bestille og købe noget af hendes kunst efter udstillingen.

Invitation til kør-selv tur til Fuglsang Kunstmuseum

Lørdag d. 2. september kl. 11.00

Mødested ved cafeen på Fuglsang Kunstmuseum

Særudstillingen ’Teknokroppen’ kan ses på Fuglsang Kunstmuseum

i perioden fra den 23/6 – den 17/9 2023. Mød samtidskunstnernes fortælling om kroppen - og hvordan teknologien påvirker vores liv.

Udstillingen TEKNOKROPPEN er en gruppeudstilling med værker af 8 samtidskunstnere, der alle behandler menneskets og kroppens møde med ny teknologi. Udstillingen præsenterer skulptur, video, fotografi, og installationer. Udstillerne er alle kvindelige kunstnere som er født i 1980erne, uddannet på kunstakademier i England og flere af kunstnerne har modtaget danske æresbevisninger. Udstillingen undersøger, hvordan opfattelsen af kroppen, og dermed af det at være menneske i det 21. århundrede, formes af ny teknologi og hvordan udfordringen behandles af kunsten i dag.

Kit Kjærbye vil stå for omvisning.

Vi betaler selv for indgang og evt. forplejning. Hent invitationen her som pdf.

Tilmelding til kør-selv turen til Grete Breinhild på e-mail gretebreinhild@gmail.com eller mobil 40151681 senest onsdag den 30-8-2023

Udstilling af Philip Glazer m.fl.

At leve som Gud i Naxkov

8. -  23. september 2023 , Skt. Nikolai Kirke

Jødisk udstilling af Philip Glazer m.fl.i forlængelse af vandreudstillingen om den jødiske befolkning i Nakskov, som vises på Lokalarkivet i maj.

Udstillingen i kirken vil også involvere skoleelever i Lolland kommune.

Fernisering: fredag den 8. september klokken 16-18

i Sankt Nikolai Kirke, Nordenkirke 4

og på Jødevej 54, 4900 Nakskov

Alle er velkomne.

Udstilling af tekstilkunstner Annette Bredstrup

29. september 2023 kl. 14-16, Skt. Nikolai Kirke

Udstilling ”De fem generationer” ved billedvæver Annette Bredstrup i Skt. Nikolai Kirke fra den 29/9 – 28/10 2023

Fernisering sker på Kulturdagen i Nakskov

29-9-2023 kl. 14,00 – 16,00 i Skt. Nikolai Kirke

Pdf om udstillingen kan hentes og printes her.

Foredrag "Billedvævning i Danmark og Norden"

Torsdag den 26. oktober 2023 kl. 16,00 – 18,00 i Skt. Nikolai Kirke

Kom til kulturhistorisk foredrag om billedvævning .

Vævede billeder i Danmark er andet og langt mere end dronningens berømte gobeliner på Christiansborg, som blev designet af Bjørn Nørgaard og i 1990erne vævet på værkstedet Les Gobelins i Paris.

Philip Glazer m.fl
Teknokroppen
Annette Bredstrup
75 ås jubilæum