Top 2020

PROGRAM 2020

For medlemmer af Nakskov Kunstforening.

Søndag 28. juni – Kør-selv tur til Reventlowparken

28. juni

Vi mødes ved P-pladsen kl. 13.30, hvor Lotte Madsen fra kunstnergruppen In Situ tager imod og guider os rundt til installationerne i parken.

Årets tema er ”Mæt - fortæring og nydelse i Reventlowparken”, og vi skal se og høre om de 11 kunstneres individuelle tolkning og indspark til debatten om den globale balance.

Kunstnerne er: Michael Dunk - Lotte Madsen - Klaus Titze - Mette og Kristoffer Glyholdt - Jette Mellgren - Katrine Ring - Bo Karberg - Parul Modha - Emil Krogh og Espen B. Møller

---------------------------------------------

Efter omvisningen i parken vandrer vi ad stierne videre til den nærliggende Pederstrup Bed and Breakfast (tidligere Pederstrup Efterskole), hvor vi har truffet aftale med oldfrue Lene Holse om at se de historiske bygninger, som Lene gerne vil fortælle om, mens vi får læsket ganen og nyder Lenes hjemmebag.

Hvis man vil køre dertil, er adressen Pederstrupvej 120.

Hent printvenligt turprogram her.

14. juni

Søndag 14. juni – Kør-selv tur

I Arkitekturens Tegn

Se hvordan dagen gik her...

Tilmelding kan ske allerede nu  – eller senest mandag 8. juni til:

***

Vi mødes kl. 12.30 på adressen Kompagni-stræde 9, 4983 Dannemare (v. Hummingen), hvor arkitekt Flemming Skude vil tage imod og fortælle om sommerhusene og sit virke som arkitekt.

Flemming Skude var gæsteforelæser ved vores generalforsamling i 2017 over emnet ”Arkitektur som kunstart”, og vi har siden da haft en stående invitation til at se disse huse.

Vi havde også nær kontakt til Flemming Skude i forbindelse med udgivelsen af Ørnsholt-bogen, som han i samarbejde med Peter Heiberg er medforfatter til.

Flemming Skude er født og opvokset nær ved Nakskov og har stort kendskab til den lollandske arkitektur. Det vil han gerne fortælle mere om, og på dagen slutter vi af med en tur til Gloslunde, hvor vi ser på markante bygninger i området.

Foreningen byder på en kop kaffe og lidt hertil under besøget i sommerlandet. Alt efter vejret vil vores vært vurdere, om den kan indtages ude eller inde.

Hvis der er stemning for det, arrangerer vi senere på sommeren en Tour-de-Lolland anført af Flemming Skude, som vil vise os eksempler på arkitekturens mangfoldighed – på både godt og mindre godt.

Hent printvenligt turprogram her.

Aflyst 15. maj

Fredag d. 15. maj - Tur med bussen til København

Besøg i kunstnerhuset,

Classensgade 7D, Kbh. Ø.

Du bestiller selv plads hos Madsens Bustrafik tlf. 54920976.

Afgang fra banen i Nakskov kl. 08.00, opsamling i Nørreballe, Maribo, Sakskøbing.

Afgang fra Ingerslevsgade kl. 17.30. Pris tur/retur kr. 180,-

Ved ankomst til Ingerslevsgade cirka kl.10.20 fortsætter vi med metroen til Trianglen, hvorfra der er gåafstand til Classensgade 7D.

Vi har bestilt en rundvisning i huset, hvor vi anslår at være fremme kl. 11.00

(her kan de, der måske vælger at køre selv støde til).

En rundvisning indbefatter en introduktion til husets historie, besøg på værkstederne samt mulighed for en snak med nogle af husets kunstnere på atelierne, hvor de har ophængt nogle af deres værker.

Huset byder på et glas vin og lidt snacks. Selve rundgangen tager +2 timer.

Deltagerpris 100 kr., resten betales af foreningen.

Mulighed for køb af kunst.

Huset skriver:

Det, der gør et besøg i huset spændende, er husets særegne sjæl.

De knirkende trægulve, duften af brænderøg og oliefarver, men mest af alt – når døren går op fra ét atelier til det næste – så åbnes der fra én verden til et helt andet univers.

Kom og se os over skuldrene – og fornem, hvordan der arbejdes med kunst i værkstederne.

***

Tilmelding kan ske allerede nu – eller senest mandag 11. maj til:

eller Inger Hansen, tlf. 60856052 – ingerchansen@gmail.com

Hvis energien rækker, slutter vi af med et besøg i Kunstforeningen Gl. Strand 48 og nærliggende Nikolaj Kunsthal, Nikolaj Plads 10. Men de resterende timer kan også bruges på egen hånd.

Fra 2. maj-2. august vises en større installation skabt af Tue Greenfort. Denne tager afsæt i Gl. Strands stednavn og specifikke beliggenhed, som oprindelig havde karakter af strandbred.

www.glstrand.dk

Class.gade.jpg
Aflyst 26. april

Søndag d. 26. april - Kør selv-tur til Falster

Besøg hos Eva Kobberrød

Vi mødes på adressen Lollandsgade 3 i Nykøbing kl. 12, hvor Eva Kobberrød tager imod i sit hjem og atelier og fortæller om sit arbejde med kunsten.

"Mit atelier er lille, og jeg har mange store billeder, så jeg flytter rundt på billederne, når I skal se dem. Det tager jo nok lidt tid”, lyder svaret, da vi skal aftale besøgets varighed. Vi vil derfor ikke hænge os i, om der går en time eller mere.

Mulighed for køb af kunst.

www.evakobberroed.dk

Galleri Arleth

Vi fortsætter udflugten til Galleri Arleth, Strandhuse 9, 4871 Horbelev, Halskov Vænge, hvor Anette og Michael Arleth i år viser en separatu-dstilling med den bornholmske kunstner Ulla Lyme, hvis billeder er fulde af humør. Så er der Anettes skulpturer i sten og bronze og, ikke mindst, deres smykkekunst. Desuden deres nye koncept, keramiske lamper i eget design, kaldet Flot Lys.

Åbent til kl. 17.00

***

Foreningen byder på et par stykker brød og en tår at drikke undervejs.

Aftal gerne samkørsel indbyrdes  / oplys ved tilmelding hvis du ønsker kørelejlighed.

Tilmelding kan ske allerede nu – eller senest fredag 17. april til:

EvaKobberrød.jpg

Udstilling og salg af smykker og andet kunst.

www.arleth.dk

galleriArleth.jpg
1. marts

Foredrag om færøersk kunst

Museumsdir. mag. art Nils Orht.

Klik for at åbne i stort format.

Søndag den 1. marts fik medlemmer af kunstforeningen og Lolland Folkeuniversitet et fantastisk foredrag om færøske kunstnere og deres kunst ved fhv. museumsdirektør mag.art. Nils Ohrt.