UDSTILLINGER 2018

Søndag d. 2. september

Nakskov Kunstforening afholdt fernisering på Nakskov Gymnasium.

Udstillingen var et samarbejde med gymnasiet i forbindelse med deres 100-års jubilæum.

Udstillere:

Erik Lagoni, René Tancula, Palle Landau, Søren Møller, Jette Mellgren, Birgit Guldager.

Alle kunstnere med tilknytning til Nakskov Gymnasium.

Hent åbningstalen her.

MALERIUDSTILLING I SCT. NIKOLAI KIRKE
Afholdt Fredag d. 3. august til mandag d. 27. august.

HELGE STRUFE

MOTIVER FRA LOLLAND & FÆRØERNE

Nakskov Kunstforening udstillede malerier af den lokale maler Helge Strufe i august måned.

FERNISERING fredag d. 3 august kl. 16, hvor foreningen var vært ved en let servering og præsentation af nyere værker. Alle var velkomne. Hent indbydelsen her.

Fredag d. 10 august ”NAKSKOV KULTURDAG” inviterede vi på kaffe, kage og musikalsk underholdning ved WAGNER & SVENDSEN fra 15 – 17.

Hent printvenlig åbningstale her.

Klik på billederne for stort format.

Leif Sylvester

John Kørner

GOD KUNST TIL ALLE…….

….dansk samtidskunst set gennem Politikens grafiske særtryk. Ca. 40 forskellige kunstnere er repræsenteret.

Udstillingen åbner Fredag D. 4 maj i Bibliotekets Mødesal .

FERNISERING

Velkomst ved Nakskov Kunstforenings udstilling Kunst for alle

Nakskov Bibliotek d. 3. maj 2018

Hej!

Velkommen til Kunst for alle!
Vi har valgt at låne denne udstilling af ’Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger’ i anledning af vor 70’års fødselsdag. Vi synes, at udstillingen på mange måde illustrerer udviklingen i dansk billedkunst i foreningens levetid fra Wilhelm Freddie til John Kørner.

Det var tidligere chefredaktør Herbert Pundik, der i sin tid græmmede sig over, hvor umuligt det var for alminde­lige mennesker, at få råd til god kunst. I 1974 besluttede han sig derfor til at trykke helsideskunst i Politiken, og det første var et tryk i tidens ånd, nemlig et værk af Dea Trier Mørch - „Oprør“. Siden fulg­te en lang række spændende kunstnere, og i dag har Politikens Galleri næsten 400 særtryk. Fra avispapir gik man over til ark-tryk på kvalitetspapir. I 1997 udvidede man udbuddet med skulpturer, som vi ikke har repræsenteret her på udstillingen.

Politikens grafiske særtryk og skulp­turerne bliver fremstillet i nært samarbejde med kunstnerne. Tilsammen giver de et portræt af dansk nutidskunst. Prisen holdes lavt, så alle har mulighed for at stifte bekendtskab med det nyeste og samtidig grundlægge en lille kunstsamling.

Hvorfor fandt en avis på at mangfol­diggøre kunst? Hvorfor ikke bare nøjes med at mangfoldiggøre holdninger til kunst?

Ifølge Herbert Pundik: ”er det fordi vi lever i en verden, hvor det bliver sværere og sværere at skelne mellem virkelighed og fantasi, facts og fiktion, og det afstumper vores sanse- og føleapparat. Seriøse aviser og kunst er vigtige antistoffer, der modvirker denne proces. Kunsten lærer os at se, den opmuntrer os til fordybelse, den kræver tålmodighed. Kunsten er overfladiskhe­dens fjende. Den kan bevæge os, skabe eftertanke, udvide vores bevidsthed og bruge både vore sanser og forstand.”

Citatet er fra 1974. Det kunne godt være skrevet i dag.

Hvis vi ser på den senere tids debat, kan jeg i tillæg sige, at kunst spiller en væsentlig rolle i helbredelsesprocessen for måske især borgere med sår på sjælen.

God kunst modvirker uanset, om man forstår den eller ej som en modgift mod vold og hærværk. Den skaber ny vækst i sjælen og nedbryder institutionspræg og fremmer hjemlig hygge, som vi i januar så på Skovcentret. Der er for mig ingen tvivl om, at kunst og ejerskab nedsætter udgifterne til fx vedligeholdelse.

Ideen om ’God kunst til alle’ har vi i Nakskov kunstforening realiseret ved fx kunstcirkler og årshilsner, så vi føler, at vi lever op til Herbert Pundiks idealer.
Billederne i vores udstilling kan købes til overkommelige priser, som vi ser på de frit tilgængelige lister. Billederne bestiller I hos Nakskov Kunstforening, der sørger for at skaffe dem hjem.

Ja, uden mad og drikke går det ikke, så jeg erklærer hermed udstillingen for åben og overlader Susannes bord til selskabets disposition.

Udstillingen er åben i bibliotekets åbningstid frem til 26. maj. Susannes bord spises i dag.

Tak!

Her et par eksempler på kunstnere fra udstillingen der er repræsenteret i Nakskov og omegn

JOHN KØRNER  på Banegårds pladsen og LEIF SYLVESTER på en gavl i Søhusene