NAKSKOV KUNSTFORENING

UDSTILLINGSVIRKSOMHED
Gennem årene har Nakskov Kunstforenning  etableret udstillinger forskellige steder:

Bibliotekets mødesal har været en fast tilbagevendende mulighed for at vise nutidig kunst i meget tilgængelige rammer.

Men også andre udstillingssteder har været i spil:

Skt. Nikolai Kirkes sideskib og Toldboden på honnørkajen i forbindelse med etablering af et kulturhus i bygningen.

UDSTILLENDE KUNSTNERE
Vi er medlemmer af ”Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger”, hvor vi kan leje færdige udstillinger, der rækker ud over vores eget nærområde.

Ellers er vi ude med lys og lygte for at finde spændende, anderledes kunstnere, som vi indgår aftaler med.

Gennem årene er det blevet til en del kunstnere med tilknytning til egnen:

Billedkunstner René Tancula, billedkunstner Søren Møller, grafiker Jens Bohr, billedhugger Kit Kjærbye,

maler Herold G. Kristensen, Pilefletter Jette Mellgren.

FREMTIDEN
Kunsten skal give et hul igennem til følelserne. For at kunne udvikles og gro skal der provokeres og bevæges. Det vil Nakskov Kunstforening gerne hjælpe til med ved at udstille spændende ny kunst -  gerne i utraditionelle omgivelser og ved at tilbyde ture til relevante kunstbegivenheder samt ved at samarbejde med grupper, der har samme intention om at gøre Vestlolland til et ”Lyspunkt ”, og en aktiv del af kulturruten, der folder sig ud med kulturelle tilbud

OM NAKSKOV KUNSTFORENING

Nakskov Kunstforening blev oprettet af en gruppe kunst- og litteraturinteresserede med base og udstillingssted på Hotel Skandinavien og hotellets direktør G.M. Frandsen som formand. I Forhandlingsprotokol for Kunstforeningen for Nakskov og omegn (Håndskrift) er arbejdet med at indfri vedtægterne udførligt beskrevet:

1. At fremme interessen for kunst

2. At Afholde udstillinger af kunst og foredrag om kunst

3. At Afholde offentlige udstillinger af kunstværker mod betaling

4. At foretage indkøb af kunstværker til bortlodning blandt    foreningens medlemmer

5. At virke for oprettelse af et museum i Nakskov

Se vedtægter her.

Bestyrelsen har  med stor entusiasme  arrangeret foredrag, udstillinger, kunstnerbesøg, samarbejde med andre kunstforeninger.

I årenes løb har man haft kontakt til en alsidig kunstnerkreds så Vestlollikkerne har været holdt ajour med hvad der foregik på kunstscenen  både lokalt og i resten af landet.

Sidst i tresserne udvides aktiviteterne med oprettelse af en kunstfond

KUNST- OG LITTERATURFORENINGEN FOR NAKSKOV OG OMEGN

Med det formål at søge oprettet en offentlig, tilgængelig kunstsamling, bestående af skulpturer, malerier og grafik, indbyder Kunstforeningen Dem herved til at deltage i dette arbejde.

Underskrevet Poul Mertz