TURE/AKTIVITETER 2022

Turen til kunstudstilling i Masnedø Fort

Søndag d. 10. juli 2022

På denne sommerferiesøndag bevægede en mindre gruppe af lollandske kunstforeningsmedlemmer sig mod Vordingborg fra forskellige retninger.
Vi blev på fortet modtaget af Stig Weye, der engageret fortalte om sit liv og sit virke som kunstner. (Billedkunst og musik).

Vi vandrede efter oplægget rundt mellem de mange rum i fortet. Rummene var fordelt mellem vore mange lokale kunstnere – ofte med 2 til 3 i de større rum - . Det var spændende at se, hvordan de enkelte kunstnere mødte og udnyttede udfordringerne i deres rum.
Vi håber og tror, at de viste billeder vil skabe appetit på selv at opleve den imponerende udstilling, der rummer mange flere kunstnere, ligesom den enkelte kunstner oftest udstiller flere værker.

Det er en meget seværdig udstilling, som vi må anbefale, at man finder tid til at besøge.

Klik på billederne for  at se dem enkeltvis med kunstnerens navn.

Klik på billederne for  at se dem i fuldt format med information.

Guidet tur i IN SITU udstillingen

Søndag 19. juni

Kør-selv tur til Reventlowparken

Søndag d. 19. juni stred knap 20 kunstinteresserede sig gennem regn til Reventlowparken for at se In Situ’s udstilling ”HUN” – krydsfelter i Reventlowparken.

Det er selvsagt en ”HUN” udstilling, der fokuserer på kvinders vilkår i anledning af 200-året for Frederikke Charlotte Reventlows død.
Frederikke og Christian Ditlev Frederik Reventlows ægteskab var et kærlighedsægteskab. De fik 12 børn, hvoraf de 3 døde som mindreårige.
Selv om manden var en indflydelsesrig politiker, var familien belastet af gæld og havde svært ved at leve op til de krav, der fulgte med til at bo på godset.
Frederikke skrev dagbog om børnene under deres opvækst. Hendes synspunkter på børneopdragelse og liv afspejler tidens moderne forestillinger. I kraft af sit ægteskab med en af de mest epokegørende skikkelser har Frederikke bidraget væsentligt til at introducere en ny borgerligere og mere familierettet livsstil i det danske aristokrati.

Lotte Madsen var igen den engagerende rundviser, så vore medlemmer fik trods vejret en god oplevelse. Publikums smil var ægte og mange.

EN ANDERLEDES BYVANDRING MED BLIK PÅ FØR OG NU

Arrangementet løb af stablen i dejligt solskin med deltagelse af et fuldtalligt hold glade vandrere torsdag d. 28. april. Turen blev grundet den enorme interesse gentaget mandag d. 23. maj

Blikkene blev undervejs rettet mod skulpturer, facader og tage, som vores guide, Lene ”Blik”, med eget blikkenslagerfirma gennem årene havde udført arbejder på og helt fra barnsben havde bistået sin far med.

Under gåturen faldt snakken uundgåeligt på det liv, der gennem tiderne har udfoldet sig i gaderne, og som bybilledet tager sig ud i dag. Der blev både beundret fine facader og kastet kritiske blikke på, hvad der er i forfald. Til stor undren har fx Gåsepigen på det ellers fint renoverede Gåsetorv nu gennem flere år manglet både springvand og blomsterpynt.

Turen blev rundet af med kaffe og kage i et af byens ældre huse, som gennem generationer rummede familiens blikkenslagerværksted.

Særudstilling med Ingemann Andersens værker

Tur til Fuglsang Kunstmuseum søndag d. 13. marts

Kombinationen af kunst og fælles kaffebord i det fri blev en god oplevelse for den snes, som havde taget turen fra Vestlolland for at se den flotte særudstilling af billedkunstner Ingemann Andersens værker. Flere af deltagerne havde forinden haft mulighed for at overvære foredraget 'Dobbeltsyner, Ingemann Andersen i Danmark og Italien' v/museumsinspektør Tine Nielsen Fabienke.

Udstillingen er blevet forlænget til 28. august.

Citat fra udstillingen:

"Mest af alt er jeg grafiker "- Ingemann Andersen, 1969

Klik på billederne for større format.

”Dobbeltsyner.
Ingemann Andersen i Danmark og Italien”
Auditoriet på Campus Nakskov dannede onsdag d. 9. marts ramme for Tine Nielsen Fabienkes (Fuglsang Kunstmuseum) meget engagerede og stærkt engagerende foredrag DOBBELTSYNER om Ingemann Andersens liv og virke. Vi kunne glæde os over, at rigtig mange medlemmer af Lollands Folkeuniversitet og Nakskov Kunstforening havde fundet vej til den store oplevelse af en af vor egns store sønner. Hans vidsyn blev flot illustreret.
Se og hent indslag (pdf) om foredraget her.

Image from DOBBELTSYNER i auditoriet, page 1.png

Tur til Glyptoteket

Nakskov Kunstforening var på tur til Glyptoteket i København fredag d. 25. februar.  Se mere om turen her (pdf)

Glyptoteket 25.02.jpg

Klik på billedet for at se det i større format og hente pdf.